Egyszerűsített számla az adóbevallásban: tippek és trükkök
2025. nov. 29.

Mi az egyszerűsített számla?
Az egyszerűsített számla egy olyan nyugta, amely a kisadózók számára lett bevezetve, hogy csökkentse a könyvelési terheket. A 2023‑as adóreform óta a adóbevallás során egyre több vállalkozó használja, mivel kevesebb adatot kell rögzíteni, de a jogszabályi követelmények továbbra is teljesülnek.
Kiknek kötelező egyszerűsített számla?
Az egyszerűsített számlát elsősorban a következő csoportok használhatják:
Éves árbevétel 12 millió forint alatt álló egyéni vállalkozók;
Kis- és középvállalkozások, amelyek főként készpénzes forgalmat bonyolítanak;
Szolgáltatók, akiknek fő bevételi forrása nem áfa-köteles termék értékesítés.
Fontos megjegyezni, hogy ha a vállalkozás áfa‑kötelezett, a számla egyszerűsített formája csak bizonyos feltételek mellett használható.
Az egyszerűsített számla előnyei az adóbevallásban
Az egyszerűsített számla számos előnyt nyújt a adóbevallás elkészítésekor:
Kevesebb adminisztráció – csak a kötelező mezők kitöltése szükséges;
Gyorsabb könyvelés – a könyvelő könnyebben feldolgozhatja a dokumentumokat;
Kisebb hibalehetőség – egyszerűbb formátum miatt kevesebb adatbeviteli hiba fordul elő;
Költségmegtakarítás – kevesebb időt és erőforrást igényel a számlázási folyamat.
Hogyan készítsük el helyesen?
Az egyszerűsített számla kiállításához a következő lépéseket kell követni:
Azonosítsa a számlakibocsátó nevét, adószámát és címét;
Adja meg a vásárló nevét és (ha van) adószámát;
Írja fel a teljes értékesítési összeget bruttó formában;
Rögzítse a kiállítás dátumát és a fizetési határidőt;
Jelölje meg a „Egyszerűsített számla” feliratot a dokumentum tetején;
Ha áfa‑kötelezett, tüntesse fel a tétel nettó összegét és a 27 % áfát külön mezőben.
Az adatokat érdemes egy digitális számlázó programba bevinni, amely automatikusan ellenőrzi a kötelező mezőket, és exportálja a fájlt a NAV rendszerébe.
Gyakori hibák és elkerülésük
Néhány tipikus hiba, amelyet el kell kerülni:
Az áfa‑összeg hiányos feltüntetése – még egyszerűsített számlán is kötelező a helyes áfa‑számítás;
Rossz dátumformátum – a NAV csak yyyy‑mm‑dd formátumot fogad el;
Hiányzó vagy hibás adószám – a hiányzó adószám visszautasításhoz vezethet;
Nem megfelelő sorozatszám – a számláknak egyedi és folyamatos számozással kell rendelkezniük.
Az előre megtervezett ellenőrzés és egy megbízható számlázó szoftver használata jelentősen csökkenti a hibák előfordulását, így a adóbevallás gördülékenyebben és gyorsabban benyújtható.


