Utólagos számla kiállítás az adóbevallásban – útmutató
2025. nov. 23.

Mi az utólagos számla kiállítás?
Az utólagos számla kiállítás olyan eljárás, amikor a vállalkozás a már megtörtént üzlet után, de a jogszabályi határidőn belül állít ki számlát. Ez gyakran előfordul, ha a megrendelő késve küldi el a számlázási adatokat, vagy ha a szolgáltatás teljesítése után merül fel a számlázási kötelezettség.
Mikor szükséges?
Az adóbevallás elkészítésekor a NAV szigorú határidőket szab meg a számlák benyújtására. Az utólagos számla csak akkor elfogadható, ha:
Az eredeti számlát a könyvelési időszak lezárása előtt állítják ki.
Az ügyfél vagy a partner írásban megerősíti a tranzakciót.
Az adózónak nincs lehetősége a számlát előre elkészíteni.
Hogyan kell helyesen kiállítani?
A helyes eljárás a következő lépésekből áll:
1. Ellenőrizze a tranzakció adatait – dátum, összeg, szolgáltatás leírása.
2. Készítse el a számlát a megfelelő formában (elektronikus vagy papír).
3. Jelölje meg a számla megjegyzésében, hogy "utólagos".
4>Adja meg a kiállítás okát és a kapcsolódó adóbevallási időszakot.
5. Küldje el a számlát a vevőnek, és archiválja a saját nyilvántartásában.
Gyakori hibák és tippek
Néhány gyakori hiba, amit el kell kerülni:
Az utólagos számla kiállítása a határidő után – ez bírsághoz vezet.
Hiányos adatok megadása, például a vevő adószáma vagy a szolgáltatás pontos leírása.
Nem megfelelő megjelölés a számlán, ami megnehezíti az adóhatóság ellenőrzését.
Tippek a sikeres eljáráshoz:
Rendszeresen ellenőrizze a vevői adatokat, hogy időben tudja kiállítani a számlát.
Használjon számlázó szoftvert, ami automatikusan jelzi a határidőket.
Dokumentálja a késedelmes kiállítás okát, így könnyebb lesz a későbbi ellenőrzés.
Az utólagos számla kiállítás megfelelő kezelése segít elkerülni a pénzbírságokat, és biztosítja, hogy adóbevallása pontos és jogszerű legyen.


