Áfás számla magánszemélynek – adóbevallás útmutató
2025. nov. 19.

Mi az áfás számla magánszemélynek?
Az áfás számla magánszemélynek olyan dokumentum, amelyen a kiállító vállalkozás a hozzáadottérték-adót (ÁFA) is feltünteti. Magyarországon a magánszemélyek is jogosultak áfás számlát kérni, ha a vásárlásuk üzleti vagy befektetési célra szolgál, és az adólevonásra van lehetőségük.
Áfás számla szerepe az adóbevallásban
Az adóbevallás során a magánszemélyeknek be kell jelenteniük a kiadásaikat, különösen ha azok kapcsolódnak a jövedelemtermelő tevékenységhez. Az áfás számla lehetővé teszi, hogy:
Az ÁFA összegét visszaigényeljük a NAV-tól, ha a költség jogosult adólevonásra.
Bizonyítsuk a kiadások jogszerűségét, így elkerülve a későbbi adóellenőrzéseket.
Részletes nyilvántartást vezessünk a befektetési vagy vállalkozói tevékenységhez kapcsolódó költségekről.
Hogyan veheted igénybe az áfás számlát?
Az alábbi lépések segítenek a folyamatban:
Tájékozódj a kiállító vállalkozás áfa státuszáról – csak áfaalanyok adhatnak áfás számlát.
Kérd a számla kiállításakor, hogy ÁFÁ-val együtt legyen feltüntetve.
Gyűjtsd össze a számlákat egy rendszerezett mappába, és jelöld meg a kapcsolódó adózási célokat.
Az adóbevallás készítésekor a nyomtatott vagy elektronikus másolatot csatold a megfelelő mezőkhöz.
Gyakori hibák és tippek
Néhány gyakori hiba, amit érdemes elkerülni:
Nem kérsz áfás számlát, ha a kiállító vállalkozás erre jogosult – így elveszíted a levonási lehetőséget.
Nem őrzöd meg a számlákat legalább 5 évig, ami a törvény szerint kötelező.
Az áfás számlát nem jelölöd meg a személyes költségek és a vállalkozói költségek között, ami adóellenőrzéskor problémát okozhat.
Tippek: Rendszeresen ellenőrizd a NAV online felületét a legfrissebb szabályokról, és használj könyvelői szoftvert, amely automatikusan nyilvántartja az áfás számlákat.


